Toen & Nu

‘s-Gravenpolder

‘s-Gravenpolder is nu een dorp met 4.690 inwoners (01-01-2022) en is daarmee de tweede kern van de gemeente Borsele. Tot 1970 was ‘s-Gravenpolder een zelfstandige gemeente, waartoe ook de in 1816 opgeheven gemeente Zwake behoorde. Maar hoe is ‘s-Gravenpolder ontstaan?

In 1315 gaf de Hollandse graaf opdracht om hooggelegen schorren voor de kust van het gehucht Voirtrappe te bedijken. Een jaar later kon er al in de nieuwe polder geoogst worden. Dat is ook het begin van een bescheiden nederzetting midden in de polder van de graaf (des graven polder) die aanvankelijk Voirtrappe werd genoemd. Later werd de naam Sgravenpolder steeds meer gebruikt.

Eeuwenlang lag het dorpje aan het diepe vaarwater van de zeearm De Zwake, die de eilanden Borselen en Zuid-Beveland van elkaar scheidde. Aan die situatie zou in 1445 een einde komen, toen er ter hoogte van ‘s-Gravenpolder een dam (de huidige Lenshoekdijk) dwars door de stroom werd gelegd, die de eilanden met elkaar verbond.

Door de eeuwen heen bleef ‘s-Gravenpolder een klein dorp, waaraan door de kroniekschrijvers niet veel aandacht werd besteed. Wel werd gesproken over de fraaie omgeving waarin het dorp was gesitueerd. Men sprak over ‘de welbeplante straatweg naar het dorp’ en ‘een bekoorlijk oord, waar het watertje de Zwake een groote aangenaamheid bijzet’. De fraai gerestaureerde Nederlands Hervormde kerk is ooit aan het eind van de Middeleeuwen herbouwd in een andere vorm dan het oorspronkelijke ontwerp.

Bron: ‘s-Gravenpolder, dorp van de graaf, Jan de Ruiter

Begraafplaats:

Ook de begraafplaats van ‘s-Gravenpolder in onderdeel van de geschiedenis van ons dorp. Er zijn nu zo’n 727 graven, voor in totaal 944 personen. De meest voorkomende namen zijn Mol (17x), Hoekman (17x), van Liere (16x), Braam (16x) en de Koster (15x).

Via deze link komt u op een website waarop informatie te vinden is over de graven op de begraafplaats.

Verdwenen straatnamen :

Door de jaren heen is ‘s-Gravenpolder gegroeid, maar er zijn ook straatnamen en zelfs hele straten verdwenen!

VROEGER

Achterweg

Peperstraat

Stationsweg

Dorpstraat

IS NU

Raadhuisstraat

‘s-Gravenstraat

Schuitweg

Verdwenen

REDEN

Gem. herindeling

Sanering

Gem. herindeling

Verdwenen gebouwen :

Door de jaren heen is ‘s-Gravenpolder gegroeid, maar er zijn ook gebouwen verdwenen!

WELK GEBOUW

Basisschool ‘de Rank’